"när författaren skrivit klart är det fansens tur" *** heller!!

Såg ordet Twilight på framsidan av kulturdelen i Svd i lördags, ryckte bort tidningen från min käre kusin och började läsa...
På framsidan är det en bild på Helen Luu som gör den så kallade "Jared-minen" (internt skämt inom TEX bananer).
Hon är sexton år och kommer från småland.

Högst upp på sidan står det:
"I dag kommer ett nytt kapitel i Stephenie Meyers vampyrsaga Twilight. Samtidigt lever romanfigurerna ett eget liv på nätet. Där skapas fanfiction - hundratusentals nya berättelser av läsare som själva tar komandot över historien."

Helen Luu är alltså en så kallad "fanfictionförfattare" som skriver om Edward och Bella.
Visst en jättekul grej som jag själv tycker låter jättekul (om jag nu hade kunnat skriva berättelser) synd bara att hon framställer Edward som psykiskt störd...

"Min absoluta favoritfanfic heter The Superman complex, och det är namnet på en sjukdom som Edward får som gör honom jätteberoende av Bella. Han beter sig som ett barn nästan och ser henne som en superhjälte." Säger hon t.ex. (bananer) i artikeln.

Hon säger också att hon inte kan förstå hur en författare kan "välja de mest 6uellt laddade varelserna i hela litteraturen - vampyrer - och av6ualisera dem, ja till och med kastrera dem genom att ta bort deras huggtänder. Som vi alla vet så är ju vampirism = 6, och för att illustrera det har jag skrivit Twilightberättelserna där alla karaktärerna är människor och deras blodtörst har ersatts av 6uell lust."

Ja sitter där med tidningen i handen och ser ut som ett frågetecken när jag undrar hur sjutton man äns kan drömma om något sånt, att ens vilja ändra minsta lilla i Stephenie Meyers verk...
Varje händelse i hela serien leder till nästa händelse som leder till nästa som leder till nästa o.s.v vilket leder till det enligt mig perfekta slutet och därför så tycker jag att det vore idiotiskt att ens ändra ett ord. ^^

Men jag stödjer i princip allt som utvecklar fantasin positivt så tycker jag att den här Helen Luu ska fortsätta med det hon gör om hon tycker det är kul och fortsätta att inspirera sånna som mig till att skriva felstavade blogginlägg.^^

/Tova ") <3

Pff... Edward, störd? Skulle inte tro det... ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0